Guidad tur i... MIN FOTOVÄSKA.


Nikon D40. Kärleken. Köpte den begagnad i slutet av sommaren 2009, ekonomin räckte inte riktigt till för något mer. Men jag upptäckte att det var en perfekt nybörjarsystem. Innan var jag ju van vid min kompaktkamera och det var större skillnad än jag trodde. Några veckor på hösten gick jag även fotokurs för att vara säker på att alla grunderna satt.


Än så länge är mitt enda objektiv detta, standardobjektivet. Ett 18-55 mm 3,5-5.6. Räcker till det mesta men jag funderar på att köpa ett med större bländare, kring 1.8. Märks ganska tydligt på bilderna när ljusinsläppet är större, och jag älskar bokeh-ringarna i bakgrunden.



När den inbyggda blixten i kameran pajade köpte jag istället denna. En ganska billig sak men oj vad skillnaden blev stor. Älskar hur man kan studsa den mot väggar för att få ett mildare ljus. Ganska billig också.
Till er som fortfarande är fast med den inbyggda blixten: KÖP!!


Och min kompaktkamera, fujifilm finepix s1000fd. Med sina tio megapixlar och tolv ggr zoom så är den ett bra komplement till systemen. Den är lätt, liten och ryms i väskan när man ska iväg och inte orkar dra med sig hela systemen.

+++ Motljusskyd, hemmagjort hjärt-bokeh-filter.

Bilder tagna från google.


Det här inlägget tillägnar jag till er fotogeeks som läser min blogg. Och så lägger jag till en ny kategori, guidad tur i... Där ni kommer kunna läsa om vad jag brukar bära omkring på och vilka produkter jag använder osv. Tjing!


Update: Kamerahuset fick jag för omkring 2000kr om jag inte minns fel och objektivet gick på ca 700. Båda hittade på blocket :)

Kommentarer
Postat av: kaqjswa

hur mkt kostade den? :)

2010-01-15 @ 20:47:28
Postat av: jag

Jag förstår inte hur alla är så himla duktiga på det här med ljusinsläpp och things. Själv har jag en Nikon D90 och fattar ingenting! Tycker det är skitsvårt att förstå mig på bländare med mera. Vad är det där hemmgjorda filtret för ngt?

2010-01-16 @ 11:15:34
URL: http://skullebaravilja.blogg.se/
Postat av: ebbaaba

sv:kan bara hålla med faktiskt;)

2010-01-16 @ 21:33:03
URL: http://ebblogg.devote.se
Postat av: :)

hur har du gjort hjärt-bokeh-filtret? sätt bilder då du använt det och det blir jättefint! skulle du kunna lägga upp typ steg-för-steg? :)

2010-01-20 @ 20:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0